Mengawal murid penting bagi memastikan kelancaran
PdPc. Mengikut pengalaman dan perkongsian SISC+ Heryyan Shah bersama
rakan-rakan guru, berikut ialah antara teknik mengawal murid yang boleh dibuat.
Penggunaan traffic light cards sebagai penalty
cards. Hijau untuk 'BAIK', Kuning untuk 'AMARAN PERTAMA' dan Merah untuk
'DENDA'. Pilih denda yang berpatutan ya.
Rujuk: 7 Pelbagai Kegunaan Traffic Light Cards
(+TEMPLATE)
2. Hands Signals
Guru menggunakan isyarat tangan untuk mendiamkan
murid. Contoh, 1,2,1,2....Finger on your lips...
3. Time-off
Murid diberikan 'time-off' pengecualian daripada
pembelajaran atau sesi hiburan bersama guru sebagai denda. Murid memandang
dinding selama 5 minit, berada di satu sudut dalam kelas dan sebagainya.
4. Point Deduction
Markah individu atau kumpulan dipotong jika
perlakuan tidak sepatutnya berlaku dalam kelas.
5. 100 squares
Petak besar dengan 100 petak segiempat bernombor
1-100. Setiap kali murid melakukan perbuatan baik, maka satu petak dilorekkan.
Jika sebaliknya, 1 petak dipadam. Mesti jelas contoh perbuatan yang boleh
diterima dan tidak.
6. Diverse
Grouping
Pelbagaikan latar belakang murid seperti tahap
pembelajaran, bangsa dan kawan rapat agar 'something in common' dapat diatasi
kerana perkara sebegitu boleh menyebabkan mereka dalam 'comfort zone' untuk
berbual.
7. Kumpulan Sederhana
Kumpulan sederhana dikategori kan sebagai 3-6
orang. Saiz ini sesuai untuk setiap ahli memegang peranan masing-masing dan
mudah untuk diperhatikan. Jadi tiada 'sleeping partner'.
8. Suasana Kelas
Suasana kelas merujuk kepada banyak aspek. Jika
kelas mempunyai tone warna pastel, murid mudah menjadi bosan. Warna vibrant
menjadikan murid lebih fokus. Warna/corak dominan pada bahagian depan kelas
memudahkan murid memberi perhatian. Pada waktu tengah hari, murid lebih penat
dan tidak selesa, jadi guru perlu pilih aktiviti yang lebih ceria, pergerakan
fizikal dan penuh dengan media.
9. Kedudukan Tempat
Gunakan jenis kedudukan yang murid tidak mudah
menyembunyikan diri. Mudah guru perhatikan. Apabila sesuatu perlu ditonton atau
mendengar arahan guru, kerusi murid semua menghadap hadapan.
10. Busy Bee
Pastikan bahan sumber dan aktiviti penggayaan ada
banyak di dalam kelas. Murid jadi bising dan tidak terkawal semasa aktiviti
selalunya kerana mereka tidak tahu hendak buat apa dan jika siap awal latihan,
mereka tiada aktiviti tambahan. 'keep them occupied'.
11. Hi-Lo Technique
Murid jadi bosan sebab suara cikgu yang perlahan
dan tidak meyakinkan. Oleh itu, guru perlu menguatkan suara. Boleh juga guna
mikrofon. Pelbagaikan intonasi. Jika
murid terlalu bising cikgu, berbisik dan senyap, freeze, tunggu sehingga murid
senyap kerana mereka pasti ingin tahu kenapa guru senyap.
12. Good Behaviour Badges/Tags
Berikan button badges atau tags bertulis good
behaviour untuk membina harga diri murid.
13. Timed Rewards
Murid diberikan ganjaran tertentu jika mereka dapat
mengawal suara dan perangai mereka untuk setiap aktiviti.
14. Group Points
Berbeza dengan point individu, dalam group points,
ahli kumpulan sentiasa memastikan ahli kumpulan lain mengawal tindakan mereka
demi menjaga markah kumpulan.
15. Jail Corner
Murid yang melakukan perbuatan tidak baik di dalam
kelas akan dimasukkan ke dalam jail di sudut kelas. Teknik ini telah
diperkenalkan oleh SK Sri Pulai Perdana. Tahniah!
16. Noise O Meter
Satu spinner meter dibuat. Ada indikator tahap
suara mereka yang dibenarkan mengikut tugas.
17. Countdown
Guru meletakkan 'countdown' sebelum memulakan
aktiviti seterusnya. Dengan itu, murid segera senyap dan bersedia.
18. Closed Requests
Ini satu kaedah psokologi win-win situation.
Contoh, "Jika murid semua menyiapkan tugasan ini tanpa membuat bising,
cikgu bagi anda semua tonton 'short clip' Upin Ipin". Bila semua telah
menuruti arahan guru, guru mengucapkan terima kasih dan menjelaskan kenapa
mereka diberikan ganjaran.
19. Jobs
Murid diberikan tugas untuk melatih mereka
menyelesaikan sesuatu dengan bekerjasama antara satu sama lain. Contoh, murid
bantu susun meja sebelum mula kelas, murid mengemas kelas sebelum guru masuk.
Apabila ada 'shared responsibility'
barulah murid akan pastikan rakan-rakan mereka juga memberi kerjasama
semasa pembelajaran.
20. Tattle Monster
Satu kotak tisu dengan hiasan raksasa yang
mengerikan disediakan. Setiap kali murid yang kerap mengadu ada aduan, mereka
boleh tulis dalam sehelai kertas dan masukkan ke dalam kotak itu. Lama kelamaan
murid akan memikirkan sendiri samada perlu atau tidak untuk mengadu lagi dan menghadapi
raksasa itu.
21. Ignorance
Murid yang suka membuat bising di kala murid lain
memberi perhatian ialah murid yang mahukan perhatian. Boleh cuba untuk 'ignore'
terus dan lama-kelamaan murid itu sedar bahawa tiada siapa suka dan pedulikan
perangainya yang sebegitu.
22. Withitness
Satu teknik oleh behaviourist terkenal, Kounin.
Cikgu perlu jadi seperti orang banyak mata. Contoh, semasa cikgu mengajar,
tiba-tiba Ali sedang sibuk berbual dengan Amin. Cikgu nyatakan, 'Ali! Cikgu
boleh nampak apa yang awak sedang buat dengan Amin'. Dengan itu, murid tahu
mereka sentiasa diperhatikan.
23. Routines
Rutin tetap setiap kali kelas boleh melatih murid
untuk lebih sedia sebelum PdPc berlangssung. Disiplin juga terbentuk. Contoh,
lafaz sifir, jazz chants, nyanyian lagu dan sebagainya.
24. Rules
Perlu ada panduan tetap perkara yang boleh dan
tidak boleh dilakukan di dalam kelas. Di awal tahun, guru perlu berbincang
bersama murid-murid 'the expected behaviours'.
25. Call Backs
Guru memanggil "If you hear me, clap your
hands". "Jika awak dengar saya, angkat tangan!". Murid
menggunakan fizikal untuk memberi respon dan jadi lebih bersedia.
26. Attention Grabbers
Guru menggunakan chants yang menarik dan berirama.
Murid perlu respon secara lisan menyebabkan mereka alert.
27. Sir Yes Sir
Apabila murid mula membuat bising, guru melaungkan
'Attention!', dan murid lain menunjukkan tangan hormat sambil menjerit 'Sir Yes
Sir!'
28. BRILLIANT
Setiap kumpulan akan diberikan huruf demi huruf
sehingga lengkap BRILLIANT. Syaratnya, bagi setiap aktiviti murid perlu
mengawal tindakan mereka. Jika mereka patuh, huruf demi huruf diberikan bagi
setiap pusingan. Bila lengkap huruf mereka, kumpulan yang BRILLIANT diberikan
ganjaran.
29. Black Circle
Guru melukis satu bulatan besar. Setiap kali
mana-mana ahli kumpulan melakukan kesalahan, lorekan kecil dibuat. Jika lorekan
telah memenuhi bulatan maka satu kelas kena denda.
30. Blurt Beans
Setiap murid dapat beberapa biji kacang. Murid
berusaha menjaga biji kacang mereka agar dapat mereka masukkan ke dalam botol
dengan ganjaran mengikut aras. Jika perbuatan tidak baik berlaku, guru
mengambil beberapa biji kacang and dengan itu melambatkan proses memenuhkan
botol tersebut. Boleh juga guna guli atau yang bersesuaian.
31. Students
Vs Teacher
Satu petak perlawanan disediakan. Beberapa
peraturan tetap ditentukan. Contohnya 10. Jika murid patuh arahan, murid yang
dapat markah, jika tidak, guru yang dapat markah.
Sumber: mudahmengajar.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan